כתבה מקורית!בנוגע להארי

הארי סטנפורד, גאון נשק אמיתי, עיצב בסוף שנות ה-70 אקדח מהפכני

בשם AutoMag.  כל כך מהפכני שאף אחד לא ידע מה לעשות איתו.

 

מאת:  אבי מור

 

מבוא

תהיה ממציא, תהיה גאון, תהיה חדשני, תהיה פורץ דרך, אבל תעשה לעצמך טובה גדולה ואל תקדים את זמנך.  לא מבחינת התכנון, לא מבחינת התפיסה, ובטח שלא מבחינה טכנולוגית, בעיקר אם הטכנולוגיה עדיין לא קיימת.  זה, פחות או יותר, הלקח מסיפורו של הארי סטנפורד, אחד שכמעט כל הזמן הקדים את זמנו.  אולי דווקא בגלל זה הוא זכה לתהילת עולם, בעוד שכלי הנשק שתכנן מצאו את מקומם רק על מדפי ההיסטוריה.

 

 

לו זה עלה יותר

AutoMagבשנת 1976, כשה-AutoMag, אקדח החצי-אוטומטי הראשון שירה כדורים בעוצמת מגנום יצא לשוק, הוא גם היה האקדח הראשון שנבנה כולו מנירוסטה (פלדת אל-חלד).  האקדח קבע גם ציון דרך נוסף, כשהיה הראשון שמנגנון הנעילה שלו הזכיר מנגנוני רובה בעלי מהלך ארוך אך היה בעל מהלך קצר, כפי שמצפים ממנגנון של אקדח.  מעבר לזה, כולו היה עשוי ידנית.  זה לא היה אקדח הנירוסטה הראשון שסטנפורד בנה, אבל הראשון שנבנה כולו מחומר זה, כולל החלקים הפנימיים.

בכלל, סטנפורד אחראי יותר מכל אחד אחר על החדרת הנירוסטה אל תעשיית האקדחים אחרי שהחליט להתמודד עם אתגר שאף אחד לפניו לא פיצח: הוא בנה שיבוטי פלדת אל-חלד של הקולט 45 האגדי (עם תוספות לא מעטות משלו), שהיה בנוי עד אז מפלדה רגילה בלבד.

 

סטנפורד ידע שיש לא מעט אנשים הנושאים את האקדח מוסתר על גופם, כשבינם לבין הגוף אין כלום (הח"מ בתוכם, אגב).  בחורף אין שום בעיה עם זה, אבל בישראל ובמקומות רבים אחרים בעולם, הפלדה לא עומדת במליחות ובחומציות של הזיעה, והאקדח מקבל מהר מאוד צבע ג'ינג'י ולא חביב במיוחד.

גם ציידים שמסתובבים בתנאי יער עם לחות גבוהה סבלו במשך שנים מהבעיה עד שהארי סטנפורד פתר אותה.  חשוב להדגיש שפלדת אל-חלד לא פותרת את הבעיה לחלוטין, אבל היא בהחלט דוחה אותה עד שתגיע הביתה (או אל תחנת המשטרה, או אל הבסיס הצבאי שלך) ותטפל בנשק.


אז ה-
AutoMag היה חידוש מהפכני אבל לא רק האקדח: גם הכדור שירה, ה-44 AMP (ראשי תיבות של AutoMag Pistol) הופיע לראשונה יחד עם האקדח.  הכדור היה בעצם תרמיל של כדור רובה צלפים בקוטר 7.62 (דומה לכדור הצלפים המשמש גם בארץ), וירה קליע במשקל 240 גריין (1 גריין = 0.0615 גרם) ובמהירות של 1,300 רגל לשנייה.  שיהיה ברור: אתה מאוד רוצה להיות בצד הנכון של הנשק הזה, ולא להיוולד דוב או צבי.  יותר מאוחר, אגב, יוצר עבור האקדח גם כדור בקוטר 357 על ידי ייצור "צוואר בקבוק" לכדור המקורי.

 

AutoMagכל אקדחי ה-AutoMag יוצרו מגושי פלדת אל-חלד מחושלים, והיו בעלי סטנדרטים גבוהים של דיוק בייצור ולמרות זאת יצא להם שם רע של כלים מאוד לא אמינים.  והכול, אבל הכול, נבע מהתחמושת.  רק בית חרושת אחד ייצר באותה תקופה תחמושת סדרתית לאקדחים אלה.  זה היה מפעל מקסיקאי, שלא היה מודרני במיוחד; ואילו שאר התחמושת הייתה מייצור עצמי (מה שמכונה "טעינה ידנית").

 

האקדח, שהיה כאמור בעל מנגנון נעילה של רובה, היה רגיש מאוד לעוצמת התחמושת, בעיקר בגרסאות קצרות הקנה.  בגרסאות ארוכות הקנה לא הייתה בעיה, כי היה מספיק זמן לכדור לבנות לחץ פנימי בנשק לצורך ירי, פליטה והזנה מושלמים.

הוצאות הייצור הגבוהות בשילוב עם הבעיות הטכניות שנוצרו יחד עם עצם החידוש שבאקדח והתכנון שהקדים את זמנו הביאו למותו של בטרם עת של ה-AutoMag וכנראה גם למותו של הממציא משברון לב.  שותפו לשעבר של סטנפורד, לארי גרוסמן, מספר בצחוק מר: "כנראה שהיינו צריכים להצמיד לכל אקדח שטר של מאה דולר עם גומייה.  ממילא הפסדנו על האקדחים האלה, כי הארי מכר אותם ב-295 דולר ליחידה.  לייצר אותם עלה לנו יותר".

 

 

קליינט ושמו קלינט

למרות הטרגדיה של סטנפורד, כשחובב הנשק הידוע קלינט איסטווד השתתף בסרט "מכת פתע" (הרביעי בסדרת "הארי המזוהם"), הוא החליט להזמין לעצמו אקדח ה-AutoMag והפך אותו בבת אחת מכלי אלמוני שרק חובבי הנשק הכירו לסלבריטי עולמי.

מעניין להזכיר, אגב, שסטנפורד ואיסטווד זכו להיפגש, אם כי לא בקלות: אשף סרטי האקשן הזמין את אשף האקדחים לשחק איתו גולף על אחד המסלולים היותר יוקרתיים בעולם.  סטנפורד, שהיה על פי כל העדויות אדם צנוע, סירב בנימוס בטענה שיש לו התחייבות קודמת; אבל מאוחר יותר הוא הגיע בכל זאת לפגישה עם איסטווד, העניק לו את אחד הדגמים הנדירים של האקדח במתנה.  איסטווד, מצדו, שומר על האקדח עד היום.

בכלל, כל אקדחי ה-AutoMag הם פריטים אספנים, שהזולים ביניהם עולים בין 3,500 ל-4,000 דולר.  אקדחים מסדרות נדירות יגיעו לסכומים גבוהים בהרבה, וצריך לזכור שפחות מ-10,000 יחידות יוצרו אי פעם.  אבל זה, כנראה, דינם של ממציאים המקדימים את זמנם: אם כבר ההמצאות שלהם זוכות לאיזושהי תהילה, היא מהסוג הלא נכון.

 

 

פורסם לראשונה בירחון בבלייזר מס' 16, נובמבר 2002.

 

 

 

הערות ותגובות

 

AutoMag

 

 

 

 

Home


מסמך זה מוצג כמות שהוא ללא ערבות או אחריות, מפורשת או משתמעת, בהתייחס למידע הכלול בו.  המחבר/ים מסיר/ים כל אחריות, משתמעת או אחרת, מכל אדם המעוניין על דעת עצמו לפעול או להסתמך על תוכן מסמך זה.


כל הזכויות שמורות © 2004